2008-03-12

Segregationen - en evig mardrö(m)

Är du också rädd för att segregationen ska bre ut sig och att utanförskapet får ett större fotfäste? Då är du en av många, skulle jag gissa. Jag är en av dessa. Jag oroas ständigt och blir rädd när jag väl vistas i dessa segregerade miljöer, vilket inte inträffar alltför ofta dock. Nu är det dags för förändring!

Jag talar givetvis om de mest segregerade områdena vi har i Sverige, som Östermalm, Täby, Vellinge och andra rikemansghetto. Dessa områden skulle må väldigt bra med en större mångfald än det som finns i dessa områden idag. Men dörrarna är dessvärre stängda i jämförelse med andra mer mångkulturella områden som Botkyrka, Rosengård och Hissingen, som visserligen heller inte bör glömmas när man talar om åtgärder mot segregation och utanförskap.

Idag rapporterar bl.a. Dagens Nyheter om det kalla mottagandet som de borgerliga ger det socialdemokratiska förslaget om att dels styra flyktingars bostadsort samt tvinga kommuner att ta emot flyktingar. Jag tänker då genast på vår migrationsminister Tobias Billström som för några veckor sedan på ett väldigt borgerligt sätt gav svar på tal om hur man ökar ett svalt intresse (i detta fall det ljumma intresset för återetableringsstödet som flyktingar kan få då de återvänder till sina hemländer):

"jag är övertygad om att intresset för stödet kommer att öka när Sverige i sista hand också kan återsända människor med tvång"

Ja, vad gör man inte för att snygga till en kass statistik? Ja, då är tvång ett alternativ man inte är främmande för. Per konsekvens borde Billström heller inte dra sig för att Sverige med tvång kan öka intresset för att förebygga segregation. Detta för att rika och fina områden som Östermalm, Täby och Vellinge får incitament att också ta sitt ansvar i förebyggande syfte och öppna upp portarna för de som i nuläget inte är välkomna där p.g.a. ekonomiska hinder. Jag väntar med största spänning att Billström i denna debatt kan komma att hota om tvång och hålla med Socialdemokraterna. Och jag lär nog få vänta länge, för varför i hela världen skulle borgerligheten hota om våld när blattar flyttar hit när det går så bra att hota om tvång när de kastas ut...


Inga kommentarer: