2009-03-11

Bye Baylan, partiet!

Det är snar en vecka sedan Ibrahim Baylan utsågs till partisekreterare för Sveriges socialdemokratiska arbetareparti... eller (S) som är förkortningen av partinamnet och som många känner igen. Och jag som inte trodde att partiet kunde tvätta ur sin redan urtvättade arbetarestämpel. Så fel jag hade. Tyvärr.

Nu kanske man inte ska dra förhastade slutsatser om Baylan, men mediegranskningen av mannen här, här, här... och ja, även här ligger ju inte direkt honom i fatet som nu dessutom ansvarig för organisatoriska frågor för (S). Man kan ju tycka att mannen borde kunna tyda och efterleva stadgar, utifrån mediegranskningen. Jag hoppas att jag har fel om mannen, men det hade ju inte direkt varit mitt förstahandsval till partisekreterarposten. Personligen hoppas jag, om det föreligger någon som helst sanning i mediegranskningen, att han hanterar oliktänkare inom partiet på ett bättre sätt än han gjorde under SSU-tiden och att han når ut till de som idag har lämnat SSU för partiet. Jag är rädd för att detta innebär "Bye Baylan, partiet!" och innebär ett argument för en borgerlig valframgång i valet 2010. Och har vi verkligen råd med detta? Jag hoppas att jag har fel...

Inga kommentarer: