2009-09-06

Likartad smärta?

Under semestern på Mallorca så fördes en het diskussion om rätten till sin egen kropp eller rätten till att själv få välja kontra religionsfrihet könsstympning. Om detta har jag skrivit lite kortfattat här på min blogg. Diskussionen var spännande då åsikterna gick isär. Det är det som är intressant, speciellt om man underbygger ställningstagandet med hållbara och framförallt relevanta argument.

Jag hävdade då att omskärelse av pojkar innebär en fruktansvärd smärta och borde vara något, ur den synpunkten, som pojken i fråga själv bestämmer sig för att låta göra när åldern är inne och inte ska påtvingas av föräldrar. Min meningsmotståndare höll inte med, eftersom det är en mycket gammal religiös tradition och ett förbud av omskärelse vore att inskränka religionsfriheten. Jag vidhöll ändå barnets rätt att själv få bestämma över sin kropp. Jag ville få till en liknelse med omskärelse så jag frågade David om det skulle vara okej att hädanefter skära av alla spädbarns lilltår av religiösa skäl om jag får en uppenbarelse av gud om att göra så (förutsatt att jag lyckas mobilisera tillräckligt med folk för att motivera detta som religion). Inte överraskande så blev svaret nej. Enligt honom är det mycket sannolikt att ett barn, som omskärs, börjar skrika av att det är kallt i rummet eller nåt annat än själva ingreppet på penis.

I gengäld ville han påvisa grymheten och den oerhörda barbari som begås under det kristna dopet (inte för att jag själv är vare sig kristen eller förespråkar dop) som något som liknar och till och med överträffar smärtan under omskärelse. Detta gjordes genom att hävda att vatten som oavsiktligt rinner in i ett barns näsa under ett kristet barndop vållar en oerhörd smärta och överträffar omskärelse.

Därför tänkte jag låta er titta på nedanstående videoklipp om vatten som rinner in i en näsa (dock avsiktligt och på en vuxen... men smärta är väl smärta oavsett?). Känsliga tittare varnas, ty vatten i näsan är ju nåt helt barbariskt och gör oerhört ont. Se själv på kvinnan i videoklippet hur hon skriker av smärta:



... och jämför med nedanstående videoklipp (om du verkligen har mage att utstå det) om en omskärelse som inte alls gör lika ont. Lyssna på barnet hur han skriker för att det troligtvis är kallt i rummet och inte alls precis när själva ingreppet är ett faktum. Min meningsmotståndare har rätt, vatten i näsan är helt klart grymmare och gör väldigt mycket mer ont (ironi):

Inga kommentarer: