2012-01-12

120105-120107: Valparaiso & Viña del mar

Jag lämnade ett soligt och väldigt varmt Santiago och anlände hyfsat tidigt till Valparaiso den 5 januari hela 43 kronor fattigare efter bussfärden på 1 timme och 45 minuter. Är det något som jag tycker att Chile är bra på så är det bussförbindelserna. Ett stort plus är dessutom att bussarna får köra, enligt lag, i max 100 km/h... till skillnad från de lokala bussarna där chaufförerna närmast tävlar med varandra om vem som fortast hinner in i nästa vecka med en gaspedal och en växellåda.

Väl framme i Valparaiso så mötte Cristian och hans mamma upp mig, men det var inte alls lika varmt och uppsprucket som i huvudstaden. Oftast så vaknar kusten med ett molntäcke som spricker upp framåt lunch, men idag glömde nog molnen bort klockan och beslöt sig för att stanna kvar även efter lunch. Vi tre tog en lokalbuss från bussterminalen in till centrum och därifrån en taxi uppför de branta kullarna som påminner om San Fransiscos branta gator. Vi stannade förbi en restaurang där vi käkade middag och hann återkoppla till varandra om vad vi hade gjort sedan vi skildes åt på flygplatsen efter vi hade landat. Efter den goda middagen gick vi upp till lägenhetskomplexet och tog hissen upp till lägenhet 93 där Cristians övriga fina släkt väntade. Där spenderade vi resten av dagen med att prata om allt mellan himmel och jord. Tiden sprang iväg och när det var dags tog vi de få fotstegen ner till Hotel Montalegre där vi hyrde rum för 342 kr/natt. På morgonen knallar vi upp igen och äter frukost med resten av familjen.

Fredagen den 6 januari var även den molnig och inte riktigt strandväder så vi beslöt oss för att ta tunnelbanan till Viña del mar, som är Valparaisos siamesiska tvillingsyster. Städerna är i praktiken sammanväxta med varandra. Väl där gick vi omkring i stadskärnan och lärde känna nya omgivningar. Det var en härlig heldag med massor av promenad och sightseeing som avslutades med en stilla drink hemma i Valparaiso igen hos släkten i lägenhet 93.

Nästföljande dag åkte vi och besökte en syster till Cristians morfar som bjöd på sitt glada humör, middag, skratt m.m. Efter en trevlig fullspäckad eftermiddag tog jag och Cristian bussen till Santiago där vi hade bestämt oss för att möta upp ett par vänner och göra kvällen osäker. Men det blir nästa inlägg...

En av bilderna föreställer utsikten över den bohemiska Valparaiso, medan den andra är tagen nere i ett av stadens torg där man även ser de gamla och berömda trolley-bussarna som fortfarande är i drift.