2008-05-11

Helvetes planta

Andnöd, snorig näsa och rinnande och sönderkliande röda ögon. Inte undra på att jag har mått karatekasst hemma nu när orsaken till min hyperallergi är lokaliserad. I fönsterkarmen står en stor krukväxt, hädanefter titulerad som "Helvetes planta", som har blommat ut utan att säga till eller ens be om lov.

Det hela började när jag torkade av den av tiden kulturmärkta bokhyllan hemma. Eftersom jag är allergisk mot damm så trodde jag att min rinnande näsa skulle ge med sig efter nån dag eller två. Men icke! Helvetes planta såg väl sin chans att göra livet surt och passade ondsint på att kräka ut en massa pollen i hela lägenheten.

Så nu har kriget börjat. Planthelvetet är reproduktionsmässigt lemlestat me saxen och är belagd med ständig bevakning så att den inte får för sig att göra samma attack igen. Tråkigt med en sån inställning, kan jag tycka, eftersom jag gärna vill vara växters bästa vän. Men för att slippa samvetskvalet så benämner jag planthelvetet som en "illegal kombattant". Därför kan jag me gott samvete kläcka ur mej: Nu jävlar har den satt sin sista potatis!

Inga kommentarer: