2008-04-14

"Den som tiger samtycker"

I helgen som varit kollade jag på debattprogrammet, Debatt, dit man hade bjudit in bl.a. förre justitieminister Thomas Bodström och Jan Myrdal. Den sistnämnda är aktuell med sin bok "Pol Pots leende". Programmet, som handlade om huruvida man ska bojkotta OS-invigningen i Kina eller ej, väckte en del känslor och jag undrade gång på gång var man grävt upp en sån som Jan Myrdal. Groda efter groda hoppade ur honom och jag kunde inte låta bli att skaka på huvudet. Oavsett vad man tycker om honom, så gav man inte honom chansen att snacka till punkt en del gånger, även om han kanske skulle kunna behöva bli kort och koncis. Men mitt i ordkriget med Bodström, som förespråkar en bojkott av OS-invigningen p.g.a. Kinas brist i att följa mänskliga rättigheter, så nämnde Myrdal något som det faktiskt ligger en poäng i. Hur kan Boström med hedern i behåll påtala för andra länder att man ska följa de mänskliga rättigheterna när han själv var frontfigurerna i den antiterroristlagstiftning som förbjuder misstänkta att ta del av anklagelserna och därigenom kunna försvara sig rättsligt? Med stöd av samma lagstiftning har dessutom flera somaliasvenskar fått sina ekonomiska tillgångar frysta och ännu idag lider av sviterna därav.

För övrigt så förespråkar jag nog också en bojkott av invigningen av OS. Jag tillhör själv den demokratiska vänstern, precis som Bodström, men därmed inte sagt att man måste förhålla sig okritisk till en del trams som dess företrädare gapat sig varma om. Bodströms eget citat från programmet slår tillbaka: "Den som tiger samtycker." Skärpning, Bodström! Dina ord om mänskliga rättigheter är rätt ihåliga, om man frågar mig...

Inga kommentarer: