2008-06-02

Jag på LO-kongressen

Efter jobbet idag drog jag iväg till LO-kongressen som avtalat för att möta upp min vapendragare Johan. Vi skulle spontansända webbradio från kongressen och jag var kanske inte så pigg och alert, men det fick gå. Och kul var det.

Dagen till ära hade LO:s ungdomsförbund, SSU, släppt en rapport "Arbete - tre vägar till världens bästa jobb". Där kan man bl.a. läsa hur ungdomsförbundet förespråkar:
  • Vinstkravet på SJ sänks till förmån för lägre priser och högre (det kanske ska stå "bättre") tillgänglighet.
  • Alla arbetstagare ska ha rätt till tjänstledighet för att testa nytt jobb.
  • Heltid ska vara en rättighet och deltid en möjlighet.
  • Att arbetsmiljöverket även ska granska arbetsplatsdemokratin.
Och jag som precis kom från jobbet, SJ... Undrar hur ledningen för SJ tycker i dessa frågor. Jag skulle verkligen välkomna alla dessa punkter med samma röda matta, ballonger, tårta och jippo som när vi bytade till ny uniform. Who am I kidding? Wishful thinking...

Inga kommentarer: