2010-01-26

25 jan: Paranormal aktivitet?


Efter att jag och min kusin Jorge besökte en annan kusin som råkat ut för en bilolycka så kom vi hem och skulle kolla på filmen "Paranormal Activity". Filmen sattes på och när spänningen steg så ringde det på dörren. Jag ryckte till av rädsla och kunde fortsätta att se filmen ett ögonblick senare. No big deal.

När spänningen återigen steg så knakade fogarna på huset och blomsterbuketten i fönstret rasslade till i cirka 15 sekunder. Min kusin utbrast "Jordskalv!" och stängde genast av filmen och vi samlade allihopa i huset för att springa ner och ställa oss på gatan i väntan på ytterligare skalv. Oerfaren som jag är i dessa situationer så hade både min puls och hjärtat som redan befann sig i halsgropen tagit mig till utgången fortare än ljuset. Men inget hände. Faran blåstes av och vi gick upp igen för att fortsätta titta på filmen. Pulsen hade lugnat sig tillfälligt men jag var fortfarande på alerten om något ovanligt skulle hända. Måste få säga att det var väldigt obehagligt att återigen efter många år få vara med om ett jordskalv. Man är ju van att marken under ens fötter är det stadigaste som finns. Men när inte ens marken undertill är stadig och har nog med kraft att kunna rasera byggnader och släcka liv, då inser man att man genast är bra liten i en stor värld full med krafter som man inte kan begripa.

Efteråt visade det sig att ett kraftigt jordskalv på 5,9 på Richterskalan hade skakat om norra Peru. Det var det som även kändes av i Lima.

1 kommentar:

suequibell sa...

I´m sorry man, men jag måste säga att jag skrattade när jag läste inlägget! Kunde föreställa mig din minn och hur du sprang fram och tillbaka helt skraj!!!....sorry....men ler fortfarande...!!!! jajaajja

Besos mr. pres!