2010-08-12

11 aug: Málaga & Nerja


Efter att ha vilat utan att hamna ute så körde vi iväg till Málaga. Vi snurrade runt en bra stund innan vi lyckades hitta en parkering. Vilken trafik, säger jag! Inte alls skoj. Kör man inte offensivt (som jag börjat göra) så är man sist i kön eller inte får den där enda lediga platsen som just råkat uppenbara sig. När väl lilla Suss Uki var parkerad för att ta sin dagliga siesta drog vi ut på stan och promenerade runt i centrala Málaga.


Centrala Málaga bjöd verkligen på fina monument och byggnader av olika slag. Här ser vi en fin kyrkbyggnad och fontän. Ännu är det inte dags för att bikta sig så vi passerade kyrkorna på utsidan. Jag menar, vi är trots allt fromma katolska pojkar bägge två :)


Ett kors för varje synd... sägs det. Usch, och jag som har så många synder. Vilket ska jag bära först? Tufft beslut...


Här ser vi Criz i en pittoresk Málagagränd. Husen är verkligen från den koloniala perioden med sina små balkonger. Jag kunde se mig själv där uppe viftandes med min solfjäder... tata.


Málaga är verkligen ett måste. Det är en storstad med gamla inslag. Såna här syner ser man oftast i gamla västernfilmer. Efter en svalkande fika var det dags att väcka lilla Suss Uki för att dra vidare. Vårt nästa uppehåll skulle bli staden Nerja.


Väl framme så var ju Suss Uki trött igen... så det fick bli en siesta till. Jag och Criz drog till el Mirador de Nerja. Wow! Vilken idyll. Bestämd som jag är så tog vi våra badkläder och strandmadrass från bilen och trippade nätt ner till stranden. Vattnet var klarblått och stranden var småstenig. Inga stenar som gjorde ont utan lady-stones som mjukt och skonsamt masserade våra trötta små tassar. Detta var en av höjdpunkterna på hela resan, kan vi såhär efteråt konstatera. Ett måste för ladies och alla andra som bara vill ta det varsamt.


Criz passade på att bada... kanske lika bra för han har blivit så brun att jag misstänker att han inte har tvättat sig sen vi kom hit.


Valjakten är ännu inte förbjuden, så även jag passade på att bada i det klarblå vattnet.


Grottorna i Nerja blev vår nästa anhalt. De låg en liten bit norr om staden och det var lätt att hitta. Naturens formationer var imponerande att beskåda. Grottorna var svala och sköna att besöka och stundtals även småläskiga. Ljudet av vattendropparna ekade mellan väggarna. Det fanns stora salar av urgröpningar och där majestätiska pelare antingen reste sig från marken eller hängde som förstenade istappar. Välinvesterade pengar och tid!


Grottorna i Nerja får ju även en del av sitt majestätiska intryck av oss. Överallt ljöd applåderna och folkets rop på mer glamour... men sånt kostar. Så vi la av... "inget konstigt alls".


Men showen fortsatte utanför. Och det var uppskattat av alla syrsor som tittade förtjust på...


Även jag utmanade gravitationen och satte mina höfter i rörelse... jag avslöjar dock inte när de slutade vibrera, men Shakira har så rätt så... because hips don't lie


Efter bilfärd tillbaka till hotellet och efter en shoppingrunda så var kvällens avslut en Ensalada de salpicón, vilket är skaldjurssallad. Ruskigt god! Suss Uki trivs så fint i vårt sällskap och vi gjorde rätt i att adoptera henne. Precis som föräldrarna så dricker hon rätt så mycket också. Lilla Suss Uki vill ju bara ha dyr dryck så vi är lite skeptiska till hennes dryckintag. Därefter var vi båda så trötta av dagens eleganta utflykt att vi somnade tryggt för att vakna till nästa dag...

2 kommentarer:

M A G S sa...

Hahahah jag ser framför mig er 2 tjurfäktare i Malaga ! Olé !! Meen visst 2 señoritas med kastanjetter och de obligatoriska solfjädrarna känns inte allt för långt bort heller! Strike a pose! Vogue!

Admin sa...

Hahaha... we struck lots of poses. Nä, inget känns avlägset här inte. Inte ens the black pussy. Olé! :) / C&E