:: Ämnen || Labels ::

:: Historik || History ::

2009-08-22

Mallorca (21 aug): Livet leker!

Idag, fredag, börjar man känna av att semestern börjar lida mot sitt slut. Tråkigt nog. Det positiva är att vi börjar vänja oss vid den otroliga värmen. Ja, det är så dags nu, ja.

Idag planerade vi egentligen att hyra bil, men krisen har medfört att biluthyrningarna har färre bilar än normalt och därigenom finns en större efterfrågan. Vi lyckades inte att hitta någon hyrbil till vettigt pris bara för en dag... så vi promenerade runt i stan och avnjöt lite fika varstans. På vägen tillbaka till hotellet svängde vi förbi en frukt- och grönsaksbod och köpte färsk vattenmelon och mango. Sen gjorde jag i ordning varsin svalkande frukttallrik (se bild 1 överst) som vi tog upp till hotellets solterrass där vi lapade sol och förmådde oss att helnjuta av semestern utan vare sig planering eller måsten (se bild 2 uppifrån). Nu har man verkligen fått en finfin härlig solbränna. Härligt härligt.

På kvällen drog vi in till centrum och vandrade runt bland marknad och beskådade Palma by night. Allt får en annorlunda lyster på kvällen (se bild 3 och 4 uppifrån). Temperaturen var 28° under hela kvällen, så det lider ingen nöd på oss. Vi bävar inför hemkomsten till kalla Sverige.

Innan kvällen avrundades med lite barhäng och öl så satte vi oss ner på restaurang Cultura Lounge på marinaboulevaren. Jag beställde in en vitlökskyckling med ris och sallad för 12€ och Criz beställde in en lammbit med ris och sallad. Jag fick några minuter senare in en tallrik med en halv deciliter ris, lite slabbig sky och en halv näve halvtorr sallad tillsammans med lite kycklingbenbitar med minimalt med kött. Var fan var resten av kycklingen?? Criz fick in lika mycket ris och liknande sallad tillsammans med en jättebit lammkött som i princip saknade huvud och ben (så stor var den). Jag jämförde de båda tallrikarna och blev snabbt irriterad. Jag vägrade uppleva ännu ett nederlag vad gäller mat och vinkade servitrisen till vårt bord och bad henne studera mängden kött i jämförelse med ben på min tallrik samt jämföra båda tallrikarna. Nä, det var droppen! Jag var på väg att fråga henne om hon skulle betala 12€ för det som låg på tallriken, men hann inte göra det. Hon fattade galoppen snabbt och erbjöd mig snabbt att få en likadan rätt som Criz. Svaret lät inte vänta på sig. Usch, vilken bottenrestaurang! Hit bör ni verkligen inte gå ifall ni är hungriga. Grrr!#

Inga kommentarer: